Es presenten les mesures per abordar la segregació escolar a Valls

  • La Fundació Jaume Bofill prioritza la detecció de les Necessitats Educatives Especials per davant de la zonificació escolar

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
02.06.2012 - 12:42

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’Ajuntament de Valls ha presentat aquesta setmana a la comunitat educativa i als grups polítics l’informe “Escolaritat i convivència a la ciutat de Valls”, iniciat el 2010 per la Fundació Jaume Bofill i que ha costat al voltant de 30.000 euros

Aquest estudi es va iniciar l’any 2010 amb l’objectiu de diagnosticar la realitat actual de l’ensenyament a Valls i proposar actuacions encaminades a millorar la qualitat del sistema educatiu a la ciutat, sobretot per garantir que els processos d’escolarització tinguin en compte com a eixos principals la integració i la cohesió social. Valls és un dels municipis de Catalunya que més pateix la segregació escolar i les demandes perquè l’Ajuntament inicii polítiques en aquest sentit venen de molt lluny; la darrera fou el mes passat, quan l’Escola Candela va tornar a demanar una solució per a la seva situació d’un 80% d’alumnat d’origen estranger.

La diagnosi es va fer durant el curs 2010-2011 i la Fundació va entregar l’estudi a l’Ajuntament el desembre del 2011, però diversos problemes amb l’agenda de l’alcalde ha fet que no es presentés fins ara. Durant els últims mesos grups de l’oposició han criticat aquest retard perquè les conclusions de l’estudi ja no es podran aplicar en el proper curs escolar (la matriculació del qual ja s’ha fet). Però el govern aprofitarà aquest temps per obrir un procés de debat i arribar a un consens amb la comunitat educativa.

L’alcalde Albert Batet i el regidor d’Ensenyament, Albert Bigorra, ja van mantenir dijous una trobada amb els directors de les escoles d’educació primària de la ciutat. Tot i que les conclusions i propostes aportades per l’estudi són molt clares, l’Ajuntament vol continuar impulsant un procés obert i participatiu amb els agents implicats per establir un consens ampli sobre quines són les principals actuacions a impulsar en matèria educativa.

Detectar i atendre els alumnes amb Necessitats Educatives Especials

L’estudi de la Fundació Jaume Bofill constata que la segregació escolar i concentració d’alumnes estrangers en determinats centres no té relació directa amb l’arribada d’alumnat fora dels períodes de matriculació establerts, sinó més aviat amb les pautes d’accés i d’elecció que fan les famílies. En aquest sentit, es proposa ampliar els canals de comunicació i difondre’ls des de l’Oficina Municipal d’Escolarització per tal que les famílies puguin conèixer millor l’oferta educativa dels diferents centres.

També es considera necessari implementar un sistema d’acompanyament a les famílies amb fills amb Necessitats Educatives Especials (NEE) en el procés de preinscripció i matriculació. En aquest punt, es proposa establir un protocol de detecció d’alumnes amb NEE per tal de fer una planificació educativa ajustada a les necessitats i evitar la concentració d’aquests alumnes en determinades escoles.

L’estudi inclou un projecte de zonificació del mapa escolar municipal, però la Fundació creu que no caldria aplicar-lo si es resol correctament la qüestió dels alumnes amb NEE.

L’estudi també proposa implementar propostes pioneres en les escoles amb major segregació amb projectes educatius atractius, seguint el model conegut com Escoles Magnet. Aquest model, implementat als Estats Units per lluitar contra la segregació escolar, proposa que el centre impulsi una proposta educativa innovadora i diferenciadora que, amb la implicació directa de professors i pares, acabi atraient alumnes de diferents grups socials i es converteixi així en motor de cohesió social.

Un cop presentat l’informe “Escolaritat i convivència a la ciutat de Valls”, ara l’Ajuntament vol continuar impulsant, sota la base del consens en un tema estratègic com el de l’ensenyament, un període de diàleg i debat amb tots els membres i agents de la comunitat educativa per decidir les propostes a implementar.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any