El govern espanyol diu que el corredor mediterrani serà realitat el 2020

  • Blanco no el considera prioritari per davant dels altres corredors de l'estat · Diu que invertirà 25.400 milions en els pròxims deu anys · El govern valencià reclama a Blanco que concreti quins passos farà aquesta legislatura · Artur Mas considera que és 'el primer gran projecte que supera l'Espanya radial'

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
16.03.2011 - 18:15

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El ministre de Foment espanyol, José Blanco, ha anunciat a Barcelona que el corredor mediterrani serà plenament operatiu el 2020 i que maldarà perquè s’inclogui en la Xarxa Bàsica Transeuropea de Transports. El govern espanyol calcula que la inversió necessària superarà els cinquanta-ún mil milions d’euros, la meitat dels quals es preveu que s’inverteixin els pròxims nou anys. Tanmateix, Blanco no considera prioritari el corredor mediterrani per davant de la resta de corredors de l’estat.

Segons l’anunci del ministre, el 2012 es posarà en servei la línia l’alta velocitat entre Barcelona i Portbou i el 2013 estaran en servei les obres de duplicació entre Vandellós i Tarragona. L’alta velocitat a Alacant es preveu que estigui en funcionament també el 2012. El ministeri de Foment diu que ja ha començat el procés de licitació del tram d’alta velocitat València-Castelló-Tarragona, que ‘potenciarà l’alta velocitat entre València i Barcelona tant per passatgers com per a mercaderies’.

Tanmateix, restarà en estudi la connexió fins a Algesires i, per extensió, amb el nord d’Àfrica, que es farà per un trajecte alternatiu. El ministre no l’ha considerat prioritari per davant de la resta d’eixos ibèrics.

En l’acte de presentació de l’estudi tècnic, a part el ministre espanyol, també han intervingut el president de la Generalitat, Artur Mas, i el de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel. Mas considera que és ‘el primer gran projecte que supera l’Espanya radial’. Diu que ‘es tracta de l’artèria aorta que ens ha de connectar amb Europa’ i que ‘ens juguem la nostra capacitat d’exportar’.

El govern valencià reclama a Blanco que concreti quins passos farà aquesta legislatura

El conseller valencià d’Infraestructures, Mario Flores, ha instat el ministre Blanco a concretar els passos que farà d’aquí a final de legislatura, i quines licitacions es produiran per fer realitat el corredor mediterrani. Flores ha substituit Camps, de baixa per un principi d’hèrnia discal, en la presentació de l’estudi. El conseller ha dit que el projecte ‘ha de ser una prioritat pel govern espanyol davant d’altres inversions menys productives en termes de generació de riquesa i de capacitat de mobilitat’. Flores ha avançat que analitzarà el projecte per aportar propostes d’optimització del pas de l’eix pel País Valencià.

Visita de la comissió de transports del Parlament Europeu

Aquesta setmana també visita Catalunya la comissió de transports del Parlament Europeu. ‘La visita té per finalitat de demostrar que les institucions i les empreses catalanes fa més de quinze anys que es preparen per rebre trens europeus, i que, per tant, la demanda catalana del corredor mediterrani no és una demanda improvisada’, diu l’eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa, que ha promogut la visita.

Els quinze tècnics i trenta eurodiputats de la comissió visitaran el Port de Barcelona, l’aeroport del Prat, empreses ferroviàries i industrials com la planta del grup Volkswagen de Martorell, i també Perpinyà i Portbou. Entre ells hi ha l’alt funcionari encarregat de definir els corredors de la Comissió Europea. ‘Aquesta és una gran notícia’, segons Ramon Tremosa, sobretot perquè s’escau ‘poques setmanes abans que l’executiu europeu actualitzi la llista d’eixos de transport prioritaris d’Europa’.

La visita europea i la presentació de l’estudi tècnic són un pas més en una història d’actes i reunions per a aconseguir una infrastructura transcendental per a l’eix mediterrani. El pes d’aquesta reivindicació, l’han portat l’associació Ferrmed, que aplega més de cent cinquanta institucions, entitats i empreses de tot l’àmbit europeu en favor del corredor, i l’Institut d’Economia i Empresa Ignasi Villalonga (IIVEE), que agrupa empresaris, professionals i institucions de Catalunya, Andorra, el País Valencià, les Illes Balears i de la Catalunya Nord amb la intenció de fomentar la cooperació entre les regions de la Mediterrània nord-occidental.

Enllaços
Array
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any