Els cartells històrics del Barça, en una exposició

  • Es poden contemplar a la Casa Museu Josep Segrelles d'Albaida

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
27.02.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Encara dins de les celebracions del 125 aniversari del naixement de Josep Segrelles, la Casa Museu del pintor al seu poble natal, Albaida, ofereix en col·laboració amb el F.C. Barcelona una exposició dels cartells més emblemàtics de la història d’aquest club en una mostra que reuneix noms tan destacats de la història de l’art com Miró o Tàpies.
Aquesta quarta exposició temporal dins de la commemoració de l’aniversari, reuneix diversos cartells, entre els quals els del propi Segrelles -que va ser l’encarregat de promocionar amb el seu treball el 25 aniversari del Barça-; el de Rey Padilla per al 50 aniversari, el de Miró per als 75 anys i el de Tàpies per al centenari. Les peces, que es podran contemplar fins al mes de juny, les ha cedides el F.C. Barcelona.
Josep Segrelles va confeccionar el Cartell de les Noces de Plata del Barça l’any 1924. La vinculació al futbol de l’autor el va fer inscriure’s com soci del F.C. Barcelona i va ser nomenat cartellista oficial tal com figuraria en l’orla corporativa ‘Llibre d’Or del Futbol Català’, editat en l’any 1928. Segrelles continuaria durant la seua carrera artística compaginant alhora els cartells amb el seu treball com a il·lustrador. El disseny per a les noces de plata del Barça, com molts dels treballs publicitaris de Segrelles, arreplega el cim del corrent modernista que es processava des de finals del segle dinou. Iconogràficament representa una jove que, si bé en els dibuixos previs està nua, en el cartell, vesteix finalment una túnica i va pentinada a la moda dels anys vint, asseguda sobre l’escut del Barcelona.
Per la seua banda, Joan Miró va acceptar l’encàrrec de realitzar el cartell corresponent al 75 aniversari del F.C. Barcelona, just l’any abans d’obrir, en 1975, la Fundació Joan Miró. El seu cartell per a les Noces de Diamant del club s’emmarca dins del gir radical que la seua obra va experimentar a partir de 1940, encara que ja abans la seua pintura havia manifestat els horrors de la guerra a través d’una pinzellada gestual.
Ja en el Centenari del club de futbol, Antoni Tàpies va elaborar una obra en la qual utilitzava els signes, el llenguatge i l’impacte gràfic i els posa al servei de la funció social dels cartells tot destacant-hi més l’esperit que no l’estètica.
Justament divendres passat la Casa Museu Josep Segrelles va rebre el premi ‘Fer Comarca’ de l’Institut d’Estudis de la Vall d’Albaida per la difusió que fa amb les seues activitats de la cultura de la comarca.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any