Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimarts  02.12.2008  06:00

Bolonya, pros i contres

Universitat i estudiants exposen els seus arguments per a convèncer de les bondats o maldats de l'Espai Europeu d'Educació Superior

Men?ame
 

Aquests últims dies se n'ha parlat molt, del Procés de Bolonya o Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), que ha d'entrar en vigor el 2010 als quaranta-sis països que l'han subscrit. I se n'ha parlat molt arran de les protestes i tancades d'estudiants a força universitats. D'aquí ve que universitats i estudiants exposin ara a internet les raons que tenen per defensar o combatre aquest pla, pensat per a equiparar els estudis superiors a tot Europa.

Partidaris del pla

Força universitats reserven espais de la seva web per explicar què és el pla Bolonya. Cal esmentar, sobretot, el document (pdf) que la Universitat Autònoma de Barcelona va fer el 2004, basat en uns debats en què havien participat uns dos mil estudiants. En forma de preguntes-respostes s'hi diluciden les cinquanta qüestions sobre l'EEES que més van sorgir durant els debats.

La Universitat Pompeu Fabra també respon en deu punts als dubtes sobre Bolonya, amb la intenció d'esvair allò que considera que són falsedats, com ara que 'solament poden estudiar els rics' o que 'Bolonya mercantilitza el coneixement'. En l'apartat L'EEES i tu, hi explica l'estructura en graus i post-graus del pla i els canvis que hauran de fer estudiants i professors per aprendre i ensenyar.

La Universitat d'Alacant ha publicat un glossari de l'EEES, amb entrades com ara 'beques', 'doctorat' o 'resultats d'aprenentatge'. També detalla la cronologia de les principals fites de l'evolució de l'EEES.

Les universitats de València i de les Illes ofereixen, igualment, espais similars: La Universitat de València i l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior i l'Oficina de Convergència i Harmonització Europea de la UIB.

Publicacions i Edicions UB va optar per publicar, fa dos anys, l'estudi 'Què és l'Espai Europeu d'Educació Superior? El repte de Bolonya. Preguntes i respostes' (en part, publicat a la xarxa), obra de José Antonio García Suárez. Entre més coses, explica què mesura el crèdit europeu, per què desapareixen les diplomatures i les enginyeries tècniques, i quins avantatges tenen tots aquests canvis per a l'estudiant.

Per una altra banda, el Consell d'Europa ha habilitat la web 'Bologna for Pedestrians' per explicar, didàcticament i cronològica, què significa per al vell continent la integració de l'educació superior.

Detractors

El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC), promotor de la vaga del 20 de novembre, argüeix que la implantació de l'EEES implica, indefectiblement, la privatització de la universitat pública i que els empresaris guanyin influència en els òrgans de govern de les universitats. També deixa clares quines són les tres reivindicacions que motiven la protesta actual i proposa (pdf) un model universitari alternatiu, no mercantilitzat, lligat a una altra metodologia docent i contrari a la competitivitat.

Els universitaris tancats a l'edifici històric de la UB han respost a l'especial de la UPF, que consideren intoxicador, amb un dossier (pdf) que denuncia la desinformació que envolta la implantació del pla. 'És ben cert que hi ha un problema de desinformació sobre el procés de Bolonya, però pretendre que els estudiants es mobilitzen perquè no han entès els texts legals, com asseguren els rectors i la premsa tot sovint, és mentir', diuen.

El bloc Especial Bolonya també té publicada una 'guia de supervivència' i l'especial 'Bolonya en 4 paraules (o +)' per a aclarir els conceptes bàsics de l'EEES. Alhora, informa de les mobilitzacions que promouen els estudiants adversos al pla a tot el país.

Les assemblees d'estudiants de força facultats que protesten contra el pla han obert blocs per a informar dels esdeveniments de cada dia: Contra Bolonya Ocupem les Aules a la UAB; Assemblea d'estudiants de Comunicació UAB; Assemblea d'Estudiants de Geografia i Història (UV), i Assemblea de Filologia, Traducció i Comunicació (UV).

Men?ame