Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dilluns  22.10.2007  09:00

Zapatero compareixerà, però el PSOE no atén les peticions perquè Álvarez dimiteixi

CiU, ERC, PP i ICV també sol·liciten la compareixença de Zapatero per donar explicacions sobre el desgavell ferroviari

Men?ame
 

CiU, ERC, PP i ICV han exigit una vegada més la dimissió de la ministra espanyola de Foment, Magdalena Álvarez, pel mal funcionament del servei ferroviari. I és que hi ha alteracions en quatre línies de tren: la C-2, la C-7 i la C-10 de Renfe; la connexió amb València; i la línia Llobregat-Anoia d'FGC, a causa de les obres del TGV. A més a més, tots els partits, menys el PSOE, han demanat que Zapatero comparegui al Congrés espanyol, per donar explicacions sobre el desgavell ferroviari. El president del govern espanyol hi ha accedit.

Dimissió d'Álvarez

El portaveu d'Esquerra al Congrés espanyol, Joan Tardà, ha justificat la demanda de dimissió d'Álvarez, assegurant que, mentre l'actual equip del ministeri de Foment segueixi en el càrrec, milers de ciutadans de Catalunya no dormirien tranquils. Per la seva banda, el portaveu d'IU-ICV, Joan Herrera, també ha demanat la dimissió d'Álvarez, i s'ha preguntat què més ha de passar perquè la ministra deixi el càrrec.

Així mateix, el president del grup municipal de CiU a Barcelona, Xavier Trias, ha avançat que en el ple de divendres presentarà una proposició reclamant la dimissió d'Álvarez, així com la del secretari d'estat d'Infrastructures, Víctor Morlán, i la revisió del traçat del TGV pel centre Barcelona. Finalment, el líder del PP, Mariano Rajoy, també s'ha afegit a la petició de dimissió d'Álvarez, perquè considera que la cancel·lació del servei ferroviari és una vergonya i una manca de respecte als ciutadans.

Pla alternatiu de transport

El secretari d'estat d'infrastructures, Víctor Morlán, ha demanat disculpes per la manca d'informació i els retards i ha admès que el pla alternatiu de transport s'haurà de millorar perquè s'ha dissenyat en una situació d'emergència. Així mateix, el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ha dit que el govern està estudiant mesures per millorar el servei en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit. Per exemple, dos dels punts que avui han estat més conflictius, la sortida de Gavà i l'accés a l'autopista, a partir de demà es regularan amb cons. A més a més, Nadal ha informat que el tram de FGC Europa Fira - Avinguda Carrilet no funcionaran, com a mínim, durant dos mesos. Nadal ha adduït que la prioritat és restablir el servei de rodalia, atès que té més del doble d'usuaris que el de FGC.

Mesures extraordinàries

De fet, en previsió de la gran afluència de vehicles a les carreteres, des d'avui el Servei Català de Trànsit ha dissenyat juntament amb els Mossos d'Esquadra un dispositiu especial. Amb tot, avui al matí hi ha hagut retencions en les principals vies d'entrada a Barcelona. Segons que ha dit la regidora de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Assumpta Escarp, a Catalunya Ràdio, a la ciutat avui s'ha notat un increment del trànsit del 10%. Pel que fa als accessos a Barcelona per la Diagonal i la Gran Via, el trànsit ha augmentat més d'un 9% entre les 6.00 i 9.00.

Així mateix, la també vice-presidenta primera de l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT), Assumpta Escarp, ha anunciat que, de cara demà, es reforçaran dues línies d'autocar entre Gavà i Cornellà, així com la que enllaça El Prat amb Bellvitge. A més, l'EMT crearà una línia nova entre Gavà i Cornellà, passant per Sant Boi de Llobregat i Viladecans.

La prioritat, la rodalia de Renfe

Morlán i Nadal han comparegut davant dels mitjans de comunicació al costat del quart tinent d'alcalde de Barcelona, Ramon García-Bragado, del director de Renfe Miguel Ángel Remacha, i del director del TGV, Antonio Fernández Gil. Tots han estat d'acord que la prioritat és de restablir el servei de la rodalia de Renfe, més que no pas el de FGV. I han descartat la possibilitat de no fer pagar els viatgers.

Queixes i resignació

El pla de transport alternatiu ha funcionat, segons Renfe, amb 'relativa normalitat'. De fet no hi ha hagut grans aglomeracions, tret de a l'estació de Sants i a l'estació de Gavà, on acaba el servei de la C-2. Sí que hi ha hagut més problemes de l'habitual a les carreteres, amb moltes retencions a primera hora.

Alguns usuaris de Renfe s'han queixat que el trajecte en autobús és més llarg i han demanat de tenir alguna rebaixa en el preu del bitllet, perquè avui han tornat a arribar tard a la feina. Alguns han estat una hora i mitja per anar de Vilanova i la Geltrú a Barcelona. D'altres s'han queixat que el conductor de l'autobús s'ha perdut, perquè era de fora de Catalunya i no coneixia el recorregut.

Pla alternatiu ferroviari

El centre coordinador ferroviari de Barcelona detalla les alteracions i els serveis alternatius, alteracions que han estat motivades pels danys que han tornat a causar les obres del TGV en un túnel.

FGC ha posat un servei de tren llançadora entre les estacions de la plaça d'Espanya i Europa-Fira. Entre aquesta última estació i l'Hospitalet hi ha un servei alternatiu d'autobusos que ha de cobrir les estacions de la Gornal, Sant Josep i l'Hospitalet, a intervals de quatre minuts. La companyia recomana de fer servir la línia 1 del metro per cobrir el tram entre l'Hospitalet i la plaça d'Espanya. Segons el conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal, aquest tram potser romandrà dos mesos sense servei.

En el cas de Renfe, les interrupcions duraran no pas menys d'una setmana. A la línia C-2, el servei resta interromput entre Sants i Gavà: el recorregut s'haurà de fer amb autobusos, i els usuaris que es desplacin entre Bellvitge i Sants hauran de fer servir la línia 1 del metro. A la línia C-7, entre Martorell i l'Hospitalet, hi ha el servei habitual de trens entre Martorell i Sant Andreu Arenal, on es pot enllaçar amb la línia C-3 i la C-4 o amb la línia 1 del metro. La línia C-10 es manté tancada entre Barcelona i l'aeroport del Prat: hi haurà un tren llançadora entre l'aeroport i el Prat de Llobregat i un servei d'autobusos fins a l'aeroport del Prat que sortirà de l'estació de França, del passeig de Gràcia i de l'avinguda de Maria Cristina. Caldrà mobilitzar més de dos-cents autobusos per fer possible aquest servei.

Men?ame