Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dilluns  25.06.2007  17:56

Internet reforça l'autonomia personal en tots els aspectes

Manuel Castells i Imma Tubella presenten els resultats del Projecte Internet Catalunya

Men?ame
 

Per primera vegada s'ha demostrat estadísticament que l'ús d'internet reforça l'autonomia personal en els aspectes polític, empresarial o comunicatiu i més. Segons que va dir ahir l'investigador Manuel Castells a la presentació dels resultats del Projecte Internet Catalunya, les persones més autònomes en algun aspecte són les que fan servir més internet en relació amb aquest mateix aspecte, cosa que, alhora, reforça l'autonomia.

Aquesta és una de les conclusions del Projecte Internet Catalunya, constituït per set programes de recerca que han analitzat, des del setembre del 2001 fins ara, la transformació de la societat, l'administració, les empreses, els mitjans de comunicació, les escoles i les universitats de Catalunya en relació amb internet. Segons la rectora de la Universitat Oberta de Catalunya, Imma Tubella, que ha codirigit el projecte amb Manuel Castells, és l'estudi en ciències socials més ambiciós que s'hagi fet mai al Principat. Les conclusions d'aquesta recerca sobre la base de 15.390 entrevistes presencials i de 40.400 a través d'internet es comencen a fer públiques ara, però a l'octubre se'n faran set llibres i es publicaran a la web de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3).

Els resultats del Projecte Internet Catalunya, a més, demostren que l'ús d'internet a les empreses petites i mitjanes es nota molt i té efectes positius, però sols en el cas que aquestes cooperin i actuïn en xarxa per innovar o assolir finançament, per exemple. Sobre les escoles i els centres educatius, el programa de recerca confirma que, per molt que el 100% de les escoles i instituts del Principat tinguin connexió a internet, en fan molt poc ús a les aules. Segons els investigadors cal canviar la manera d'ensenyar per adaptar-la a les noves tecnologies; no n'hi ha pas prou de posar aules d'informàtica.

De fet, l'estudi constata que tan sols un 3% dels ordinadors de les escoles són a les aules ordinàries; la resta són en unes aules especials que únicament es fan servir en casos especials. Manuel Castells fins i tot apunta si el mètode d'ensenyament actual no té alguna cosa a veure amb el fracàs escolar perquè, mentre que els més joves fan un ús intensiu d'internet i les noves tecnologies i tenen una gran capacitat de fer diferents tasques alhora, l'escola no ha canviat el sistema de classes magistrals.

Quant a la fractura digital, Manuel Castells ha dit que el preu de la connexió a internet no impedia l'accés a les noves tecnologies, que com a molt era 'una molèstia'; més important és, ha recalcat, l'educació rebuda. Segons Castells, la qüestió no és tant tenir accés a la xarxa com tenir la formació adequada per a saber per què i com s'ha de fer servir, cosa força més difícil per al 55% de la població catalana que no ha acabat els estudis de secundària.

Finalment, l'estudi, en consonància amb algunes recerques d'uns altres països, demostra que internet no aïlla la gent, sinó que els qui en fan ús són alhora més sociables i amb més relacions personals fora de la xarxa, tant amb els amics com amb la família.

Men?ame