OPINIÓ
 
 

La meua vinculació a la Renovació Pedagògica

(25 d'anys d'Escola d'Estiu al País Valencià)

Quan el 1962, gràcies a un article de la revista "El Correu de la Unesco", vaig decidir d'anar a un camp de treball del Servei Civil Internacional, no pensava que el viatge influiria tant en el meu futur de mestre d'escola. En aquell camp, situat a la vall d'Aulus (Arieja), al bell mig del Pirineu, una mestra francesa em va parlar de Celestin Freinet, un mestre que volia canviar l'escola des de l'escola mateixa. Però, no estava sol. Molts mestres s'havien aplegat al seu voltant i formaven l'Institut Cooperatiu de l'Escola Moderna. L'estiu següent vaig anar a Andorra, a l'aplec que organitzaven un grup de mestres del Rosselló, que ja pertanyien a l'Institut. Hi vaig descobrir una trama de tècniques, actituds i idees per a fer un altre model d'escola, i especialment allò que després havia d'ésser el fil conductor d'aquests mestres: la unió de la teoria i la pràctica. Aquells mestres cooperatius parlaven en les aules de la realitat, dels seus alumnes i de les tècniques que utilitzaven, i a poc a poc conformaven una teoria educativa. La reflexió col·lectiva d'un grup d'educadors és una de les activitats més ambicioses de la nostra professió i una de les eines més eficaces per a transformar veritablement l'ensenyament. Partint de la realitat, els mestres cooperatius aplicaven unes tècniques, després teoritzaven sobre els resultats i els projectaven en la pràctica de l'aula. Aquesta fou i és la millor forma que vam descobrir de participar en la investigació educativa i de practicar-la, en la mesura que ens ajuda a progressar en el nostre treball a l'aula, compartit amb els altres companys i amb els alumnes. Com diu Verma i Beard (1981), "La investigació educativa és una de les formes efectives perquè l'educador realitze l'activitat que li és pròpia, és a dir, la d'ensenyar". Aquesta forma de treball, de renovació de l'escola, trobà, els anys seixanta, el seu lloc entre nosaltres, una colla de mestres que havíem coincidit en els cursos de valencià de la Societat "lo Rat-Penat " de València. Llavors vam crear una secció de pedagogia que fou el caliu de la renovació educativa al nostre país i un referent per a l'escola valenciana, per a nosaltres i per a alguns altres mestres, alumnes i pares. Així és com vam aprendre coses sobre el valor del treball cooperatiu dels mestres, tant per avançar en la nostra pròpia formació com en la dels nostres alumnes. També vam descobrir que la reflexió col·lectiva dels educadors és una de les eines que tenim per a avançar i progressar en la pràctica diària de l'aula. Algunes vegades, parlant d'aquesta pràctica dels grups renovadors, recomane a les noves generacions de mestres que la utilitzen. Els hi va la seua pròpia higiene mental i la dels seus alumnes. Nosaltres, amb els treballs de grup, amb les estades, amb els congressos, i després amb les escoles d'estiu, vam trobar un camí per resoldre molts dels problemes que ens sorgien a l'aula, però, per damunt de tot, vam trobar el coratge de continuar lluitant "per transformar l'escola, d'una fàbrica d'exàmens en un lloc de vida" com diu T. Zaldin (1996). Si mire enrere, recorde molts moments difícils, molts objectius encara no aconseguits, però també recorde els moments de goig, de plenitud, de veure un treball ben acabat, una fita didàctica aconseguida, un text creatiu d'un alumne que ha captat l'atenció de l'aula o aquella descoberta de l'entorn, que tant d'interés despertava en els xiquets: tot de coses que vaig descobrir juntament amb el meus companys i amb el meus alumnes. En el si dels Moviments de Renovació Educativa he descobert que la diversitat de l'aula no és cap destorb, sinó un enriquiment col·lectiu; que cal esforçar-se perquè cada alumne hi trobe el seu lloc, com a clau de l'èxit dels seus aprenentatges; com és d'important el treball en grup, pel que significa d'aprenentatge de la solidaritat i font de nous aprenentatges. Tractant de gestionar el seu propi itinerari educatiu -pla de treball- molts infants han après i han descobert la capacitat d'esbrinar, la curiositat per les coses i pels altres, el valor de la creativitat, de l'amistat, el deixar-se guanyar per fer més humà el món escolar i el nostre entorn. Aquests no són temps propicis per a parlar d'humanisme, és cert. Però hi ha una trama cívica en la nostra societat, de la qual formen part els Moviments de Renovació educativa, les Escoles d'Estiu, les associacions de pares que defensen una escola plural i laica, que continuen lluitant per una escola de tothom, respectuosa i oberta a totes les cultures i als pobles, per una escola valenciana sense entrebancs, per una actitud democràtica envers les idees dels altres. Aquesta és la nostra escola popular, la que anirem fent des de la reflexió i la humilitat. Ara per ara, el projecte i el treball hauran d'ésser d'oposició i, principalment, de resistència a la "cultura de les rebaixes" que ens volen imposar. Nosaltres, els mestres, organitzats col·lectivament, podem evitar el desànim davant les dificultats, i per això hem d'evitar de caure en l'escepticisme. La humanitat de les nostres aules no augmenta amb noves lleis i reglaments. Tan sols hi albirarem una certa creixença quan, els qui ens hi trobem, aprenguem a apreciar-nos mútuament, encara que només multipliquem el respecte d'una forma microscòpica:

"Allò que és indispensable és incrementar l'art de l'encontre, disposats a escoltar allò que diu l'altre"

T.Zeldin ( 1997).

 

Ferran Zurriaga i Agustí

VERMA G., BEARD R., What Is Educational Research. Londres, Gower, 1981.

ZELDIN, THEODORE, Historia íntima de la humanidad. Madrid, Alianza Editorial, 1996.

ZELDIN TH., "Notes per a una història microscòpica de la humanitat". Conferència, 997.

 




Una producció de Bufilla Virtual