La pedagogia Freinet: el compromís per a la transformació de la realitat educativa

La pedagogia Freinet parteix de l'experiència dels mestres i dels problemes que la societat i l'escola els planteja en la vida quotidiana.
És una pràctica reflexiva mitjançant la qual els mestres, cooperativament, es responsabilitzen de la seua formació.


Els principis més significatius de la pedagogia Freinet

A. La concepció democràtica que Freinet té de la societat, el conduirà a qüestionar les relacions de poder desiguals existents a l'escola i buscar alternatives que no reproduesquen les injustícies socials.
Conseqüentment:
*La vida democràtica a l'escola es concreta en l'organització del centre i de la classe.
*Tanmateix, la vida democràtica no és possible sense persones lliures amb capacitat de reflexionar críticament, de debatre, de decidir i d'actuar de manera autònoma i responsable. Per tant, la llibertat d'expressió es materialitza en la posada en pràctica del text lliure i l'assemblea. La responsabilitat i l'autonomia es fan patents en els Plans de Treball, en l'autoavaluació, en les responsabilitats assumides pels alumnes.

B. Freinet dona una gran importància a l'acció significativa en el desenvolupament de la persona. Serà el treball, tal com ell diu, "el gran principi motor i la filosofia de la pedagogia popular.
Per tant:
*Freinet acaba en la divisió existent entre el treball manual i el treball intel.lectual tot i creant diferents tallers que donen activitats alternatives per a tothom, amb la finalitat de seguritzar els alumnes i convertir l'escola en un lloc d'èxit i no de fracàs.

C. La cooperació és l'eix vertebrador de les relacions socials de l'escola. L'escola s'esdevé un espai d'escolta, d'acceptació de les particularitats individuals, d'ajuda en la resolució de problemes individuals i col.lectius.
És aquesta una collaboració que es dona:
*entre els alumnes, mitjançant el treball de grup, la cooperativa de classe ...
*entre els mestres, tot i aprofundint en les experiències realitzades a l'aula.
*entre els alumnes i els mestres, aprenent uns dels altres, coordinant els treballs, animant-se ...
*entre els pares i la resta de la Comunitat escolar.

D. Les Tècniques Freinet són els instruments que faran possible una nova concepció d'escola, de persona i de societat. la Correspondència Escolar, el Text Lliure o el Diari de classe, entre altres, comporten una organització escolar diferent. Per tant, les Tècniques Freinet no tenen únicament una funció instrumental sinó que porten en sí mateix els valors que volen transmetre.

E. El medi és una font de coneixement que necessita instruments d'investigació i d'interpretació. Només d'aquesta manera podrem entendre:
*La nostra cultura: llengua, història, costums, literatura ...
*Que el nostre coneixement del Medi, no es redueix a la realitat més immediata sinó que aquesta forma part d'un context socio-polític més ample.

F. L'escola, entre altres funcions, ha d'ajudar als xiquets a reconstruir críticament els coneixements que els hi arriben des de diverses mitjans d'informació.

G. Els mestres Freinet, conscients que el canvi de l'escola no està aïllat del canvi social, es comprometen per aconseguir:
* La dignificació professional.
* La qualitat de l'escola pública, democràtica i laica.
* Una societat més justa.