Europa press

Logo ep

    Enginyers valencians advertixen de problemes per la no licitació de direcció d'obra en el Corredor Mediterrani

    18:3912.04.2013

    Destaquen que pot generar "retards", "falta de qualitat" i tancament d'empreses i demanen a Foment que compte amb elles per a fer esta tasca

    VALÈNCIA, 12 (EUROPA PRESS)

    Les empreses d'enginyeria de la Comunitat Valenciana agrupades en Tecnimed, l'associació de consultores d'enginyeria, estudis d'arquitectura i servicis tecnològics d'esta autonomia, i en Avinco, l'associació valenciana d'enginyers consultors, han advertit este divendres dels problemes que pot causar l'absència de licitació de les direccions d'obra dels trams corresponents al tercer carril del Corredor Mediterrani.

    Han demanat al Ministeri de Foment que compte amb estes firmes per a assumir esta tasca de direcció en els trams que afecten la Comunitat i el seu entorn, tant per a assegurar la seua continuïtat al mercat com en benefici de les infraestructures que es creuen. Alhora, han mostrat el seu "temor" que esta tasca es pot deixar en mans de l'administració pública a través d'Ineco, l'enginyeria de transport dependent de l'esmentat departament ministerial.

    Així ho han fet afirmat la presidenta de la primera d'estes entitats, Alicia Mora, el president de la segona, Pedro Alcover, i membres de les dos en la roda de premsa que han oferit per a donar a conèixer esta situació. Mora ha expressat la "preocupació" del sector perquè "estan eixint a licitació obres del Corredor Mediterrani, de l'ampliació del tercer carril, i no s'està traduint en les licitacions pertinents de les direccions d'obra associades".

    La responsable de Tecnimed, que ha indicat que estos serien "els contractes als quals les empreses de consultoria i d'enginyeria hauríem d'accedir", ha destacat que l'absència de licitació de les direccions d'obra pot generar "retards en el començament" dels treballs i "falta de qualitat" tenint en compte que a Espanya "no hi ha ara empreses que tinga capacitat suficient per a abordar --en conjunt i amb el personal necessari-- totes les direccions d'obra que han d'eixir".

    Ha considerat que "la millor solució" seria "que eixiren a licitació estos trams" pel que fa a direcció d'obra "i que no passe el que va passar amb la licitació d'altres projectes que, per comenda, s'adjudicaren a Ineco". Tant Alicia Mora com altres membres de les dos associacions han afegit que si ha estat així i "amb presses" s'adjudicara "tot alhora" a esta entitat pública "hauria de subcontractar" els treballs "a preus tirats".

    En esta línia, han apuntat "la necessitat de cobrir amb un número suficient de professionals els grups que executaran els diferents trams d'esta gran obra civil" i han plantejat que hi ha "dubtes raonables sobre la possibilitat que Foment posseïsca suficient personal" per a "cobrir les necessitats que demanda esta infraestructura".

    "EXPERIÈNCIA"

    Amb tot, Tecnimed i Avinco han considerat "fonamental" la participació de l'empresa privada "en les pròximes licitacions d'assistència tècnica, direcció d'obra i servicis subsidiaris" del tercer carril del Corredor Mediterrani "donada la seua contrastada experiència i coneixement del territori".

    Han apuntat que "es pot entendre que hi haja una coordinació" de les tasques per part d'"una empresa", però s'han negat a una sola adjudicació perquè "una cosa és coordinar i una altra subcontractar". De la mateixa manera, han estimat "molt greu" i "irracional" que "l'administració competisca amb l'empresa privada" perquè "no pot assumir responsabilitats del sector privat" i fer els seus treballs. A més, han subratllat l'estalvi que hauria si estes actuacions les fan empreses que estan a l'entorn de les infraestructures.

    Tecnimed i Avinco han parlat també del cost que representaria el treball de les empreses consultores en assistència tècnica, control i vigilància en este tercer carril --en el període 2012-2016 i en els trams que afecta la Comunitat i el seu entorn-- i han assenyalat que "suposa a penes un 1,5% --17,123 milions sobre 1.111,4-- de la inversió total prevista per a l'obra".

    REDUIR PLANTILLES

    Alicia Mora ha ressaltat, alhora, que no licitar en concurs públic estes direccions d'obres pot comportar al "tancament definitiu de moltes" firmes tenint en compte l'actual situació de crisi i la falta d'activitat que patix l'enginyeria. Ha comentat que les empreses del sector confiaven que 2013 oferira "un baló d'oxigen" i un "alleujament" pel que fa a contractes.

    La presidenta de Tecnimed ha afirmat que això "no està sent així" i ha lamentat que es traduïx en "reduir cada vegada més les plantilles" --ha precisat que des de 2007 s'han reduït en un 80% en el sector-- i que algunes d'elles "es quedin pel camí". Tecnimed agrupava el 2007 a unes 69 empreses amb uns 2.800 treballadors i actualment, a unes 27 amb menys de 500 treballadors. Pel seu costat, Avinco, que fa sis anys comptava amb 33 associats amb 816 treballadors, té ara 13 membres amb 185 treballadors.

    Resum

    • Última Hora

      • Espanya

        • Món

          • Economia

            • Cultura

              • Societat

                Cercador

                Últimes notícies