No sé… Per començar, podria dir que tampoc no es deu haver demostrat mai la utilitat de les colònies escolars, o la del fet que un nen sàpiga què és el subjecte d’una oració o que el número π és la relació de proporcionalitat que existeix entre la longitud del diàmetre i la de la seva circumferència. I posats a dir bestieses, ara que hi penso, tampoc no conec cap estudi que demostri la utilitat d’aprendre a llegir o a escriure… I és que hi ha coses que cauen pel seu pes.
D’altra banda, d’acord amb els plantejaments d’aquesta associació, val més que comencem a pensar també si no seria convenient de prohibir la venda de joguines, mòbils i llaminadures, que també solen ser una font de conflictes entre pares i fills i, naturalment, l’existència d’escoles privades, que acostuma a ser, igualment, un element que afavoreix la desigualtat; i, posats a fer, també podríem imposar el sou únic entre els treballadors que tinguin fills, que la diversitat de percepcions salarials dels pares també provoca desigualtats entre la canalla.
I és que em fa l’efecte que, en matèria d’educació, hem entrat en una voràgine de despropòsits que no ens deixen veure coses tan clares com ara que els deures són, efectivament, un complement absolutament imprescindible perquè l’estudiant tingui l’ocasió d’enfrontar-se tot sol a uns procediments o a uns continguts determinats i pugui comprovar que, efectivament, els té interioritzats o, al contrari, pugui adonar-se que hi té llacunes i que allò que potser veia tan clar a classe, a l’hora de posar-s’hi tot sol, sense el suport del professor, és incapaç de resoldre-ho satisfactòriament. Sempre dic als meus alumnes que els deures són per a equivocar-se i quan baden una boca de dos pams per la meva provocadora afirmació, encara reblo el clau dient-los que l’error és font de coneixement perquè només equivocant-nos podem arribar a copsar l’abast de les nostres mancances i, per tant, què ens cal reforçar. I els deures són una oportunitat d’or que s’ofereix als estudiants perquè, després d’haver intentat resoldre un problema de matemàtiques o qualsevol altra cosa, s’equivoquin tranquil·lament sense cap més conseqüència que haver descobert finalment què era el que no sabien fer.
I, en aquest sentit, voldria acabar l’article aconsellant vivament la lectura d’un llibret que he llegit no fa gaire, L’educació low cost, de Ramon Coma (Editorial Malhivern), molt fàcil de comprendre gràcies al llenguatge planer amb què està escrit, a parer meu, fins i tot, excessivament col·loquial, on l’autor, un professional de l’educació, veterà i preocupat pels problemes que pateix el sistema, tracta tot un seguit de situacions que els docents sentim molt properes; i ho fa d’una manera fresca i lliure dels prejudicis que tenallen les gregàries opinions que sentim tot sovint d’aquells que només pretenen ser políticament correctes. A través de les poc més de 100 pàgines del llibre, Coma va fent desfilar tot de temes en capítols molt curts que destil·len una fina ironia i un to crític que no pot deixar indiferent a ningú.
Valdria la pena que més d’un se’l llegís abans d’emetre judicis temeraris al voltant d’un àmbit professional certament delicat i complex, sobre el qual tothom es permet opinar, en moltes ocasions, fent gala d’una irresponsabilitat que només és explicable des de la més manifesta ignorància.
La setmana passada una amiga em comentava el nerviosa que li posava estar cada tarda dos o tres hores amb el seu fill de set anys fent deures. Fitxes i fitxes interminables, afectades, segurament, a l’arribada de la fi de curs i la “necessitat” d’acabar tot el proposat. Quina bajanada, si em permet l’expressió.
Davant la tremenda barbaritat que un nen de set anys estigui unes dues hores cada tarda fent fitxes es justificava, entre els tertulians, que el nen adquiriria:
- Serveixen per reforçar i repassar l’après a classe.
- Creen un hàbit d’estudi.
- És una bona oportunitat per adquirir hàbits de treball.
- Ajuden al desenvolupament de l’autonomia d’aquests nens i nenes.
- Són les primeres preocupacions i responsabilitats dels nens.
- Desenvolupen la seva capacitat d’organització.
- El nen comença a ser organitzat pels pares, realment no aprèn a organitzar-se per si mateix, però si per ells.
- Acostumar a l’esforç és bo, perquè qualsevol cosa que valgui la pena cal esforç.
Sincerament, aquestes afirmacions, estan molt esteses en la nostra il · lustre societat espanyola. Més aviat es tracta de necessitats característiques de l’etapa de les operacions formals, etapa que no s’arriba fins a la pubertat, sobre els 12 anys. És una barbaritat demanar-li a un nen o nena de set anys que adquireixi tota aquesta llista de requisits adults, o si més no, adolescents. En aquest sentit la meva opinió no és meva, està basada en gent que sap molt més que jo i que ha dedicat la seva vida a estudiar detingudament, professionalment i molt reconegudament, els processos implicats en el desenvolupament del nen / ai que ha compartit amb tota la comunitat. I vaig a això:
Jo també vaig ser nen, un nen que no va ser a l’escola fins als sis anys i no vaig tenir problema en iniciar-lo i seguir-lo, perquè, és clar, mai vaig fer deures fins a sisè, però la nostra experiència personal no ha de ser exemple i intento no fixar-me en la meva . Tenim la tendència a pensar que de la manera que nosaltres vam aprendre és la que han d’aprendre els nostres fills, ie aquí el problema: no hi ha manera de lliurar-nos d’una educació selectiva (que selecciona els alumnes en comparació amb la resta de la classe) en lloc de inclusiva (tenir en compte a cada alumne com una individualitat amb una evolució i context propi).
Bé, intentaré explicar-me:
En primer lloc, respecte al desenvolupament físic dels nens, podem dir que les necessitats que tenen radiquen en l’experimentació, el moviment i el desenvolupament de les capacitats orientatives, que al seu torn, afavoreixen el desenvolupament de la creativitat. Necessiten explorar el món i moure, córrer, saltar, pujar, baixar, llançar, rebre, arrossegar, són els esquemes motors de base, que si no es desenvolupen en aquesta edat, no ho faran mai. És en aquest moment on s’ha de potenciar el desenvolupament físic que requereix el nen / a. Estic segur que amb dues hores cada tarda fent fitxes a la taula no es satisfan, ni amb dues hores d’educació física a la setmana, ni amb mitja hora de pati al dia. Una personalitat perfeccionista, lligat a una preobesidad per inactivitat infantil és un desencadenant cada vegada més gran de trastorns de la conducta alimentària (a l’alça en els últims temps), però aquí també té culpa la vida sedentària a la qual sotmetem als nens, perquè, clar, com no es poden moure a casa, han de endollar-se a la tele (el verí més gran que pot haver per a un nen donada la seva virtualitat i poca relació amb el món concret) o videoconsoles, o, és clar, als deures diaris.
Respecte el desenvolupament cognitiu i intel · lectual, els nens en aquesta edat es troben en l’etapa de les operacions concretes (Piaget). En aquesta etapa, els nens es caracteritzen per necessitar aprendre a través del món concret que els envolta, és a dir, necessiten tocar i experimentar per aprendre. Per exemple, no és el mateix aprendre a sumar com nosaltres ho vam fer (el pitjor per aprendre donada la seva poca relació amb la realitat concreta que ens envolta), que sumant objectes a partir del món concret (àbacs, pedres o similars). Un 90% dels que aprèn un nen de manera concreta seria un 10% del que ho faria de manera virtual (una fitxa amb exercicis). L’hàbit d’estudi i de treball no s’adquireix, en l’edat de set anys, a través de les imposicions de tasques no desitjades, ara estaríem parlant de nens a partir dels 11 anys. Per tant, en darrer curs de primària o inici de la secundària, on també hi ha molt a treballar encara per comparar-nos amb els països punters en educació (que precisament passen dels deures i opten pels treballs multidisciplinaris i projectes individuals). Necessiten operar a través de la realitat i aquesta és la seva necessitat, com la necessitat d’una planta és tenir els nutrients necessaris per créixer.
En tercer lloc parlaríem del desenvolupament afectiu i psicosocial. A aquesta edat, el nen encara requereix d’una zona de desenvolupament pròxim on aprendrà molt més si es troba en un entorn afectiu positiu i amb aquestes necessitats satisfetes. El nen requereix una situació afectiva el més positiva possible, i aquesta es desenvolupa proporcionant situacions i processos que atenen les demandes del que interiorment el nen / a demanda.
En definitiva, els deures, tal com els coneixem, no ajuden al desenvolupament físic, cognitiu ni afectiu i psicosocial dels nostres nens / es en cap sentit, més aviat perjudiquen i cohartan el desenvolupament natural. Ara si els deures és anar a passejar amb la família, anar a jugar amb el cosí, veure l’hort de l’avi, anar a la biblioteca a la zona infantil, pujar a un arbre i tocar la seva escorça, tirar una pedra al riu i veure som es unde i genera ones, … Respectar, en definitiva, els processos de vida que interiorment sorgeixen del nen (com poden ser els seus interessos i demandes), millor.
Poca vergonya
Carpe 30.04.2012 14:34
No és indignant que es retalli fins a nivells critics en atenció mèdica i en educació mentre els polítics i altres càrrecs segueixin gaudint de sous i diners per a despeses fora de tota austeritat? Dónen ganes de fer una revolució com la francesa que va fer rodolar uns quants caps. Salut i esperança!
RespondreInapropiat